Vi var sju personer som redovisade och diskuterade på dagens semenarie.
Sara var först ut och hade intervjuat två användare av appen instagram som är en kamera app där en kan fota med olika filter och sedan spara bilderna under sin användare.
Det intressanta som sara lyfte fram var att dessa användare #taggade bilderna med ord och förklaringar som gör att bilderna absolut inte går att tolka fel. Som exempelvis ett papper med kemi-anteckningar om sockermolikyler. Under bilden var kommentaren #lövin school följt med en smily med en pistol riktad mot huvudet. Tolkningen av bilden med tillhörande kommentar är uppenbar: skolan är trisst, döda mig.
En annan bild är en bild på denne och en vän med texten #inga likes ännu. Tolkning: skribenten inväntar bekräftelse.
"ungdommars spontana bilder är mer intressanta än planerade" är ett citat från litteratus Sara läst. Vardagen blir kreativitet menar jag då. När det inte blir så uppstyrt utan snarare vad som helst.
Efter min redovisning sa en klasskamrat något som kändes så uppenbart. Det var om varför det var så extremt könsuppdelat ang spel (och annat) när barnen är små och det blir mer ihopblandat i tonåren. Pengar. Så klart pengar. Företag tjänar på att marknadsföra sig mer specifikt. När barnen är små är det föräldrarna reklamen riktar sig till, för det är dem som står för konsumtionen. Sen när barnen kommer upp i tonåren kan de bestämma mer själva och då blir det mer blandat. Detta kan vara en av anledningarna till varför wow riktar sig till både killar och tjejer. Varför spelet innehåller både sådant som i teorin ska rikta sig till både tjejer och killar -dvs både miljö och process som poäng och målet som poäng med spelet.
Något anat är mobilen. Med alla dens möjligheter med appar riktar sig mobilen i dag till ett brett spann människor med olika intressen. Därmed alla kön och åldrar.
Amina hade gjort en intressant undersökning där hon jämfört facebooksanvändandet bland både svenskar och danskar. Intressant nog fann hon en skillnad mellan nationerna. Allt som allt delades ut 1200 enkäter för undersökningen.
Skillnader som upptäckts och uppmärksammats är profikbilderna. Hur viktigt det är att vara snygg. I danmark verkar det vara viktigare att ha ett snyggt yttre att profilera utåt på fb. I sverge (malmö) sket folk mer i om bilden var ful. Eller nej, skita i är fel att säga, de menade mer att, om en har en för snygg bild så blor folk besvikna när de träffar en så en har hellre en välvald rättfärdigande profilbild.
Johanna ställde frågan vad som händer när media inte är så riktat längre. Är det inte? Undrar jag, som tycker att även om vi har tusen olika Tv och radiokanaler, facebook m.m så känns allt inom ramen för normen. Nej okej inte exakt allt, det förekommer några få normbrytande. Men är det inte samma forebild över lag från media än: den vita heterosexuella mannen? Så känner iallafall jag, hur många kanaler vi än har. Men jag kan förståss ha fel.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar