Jag tänkte skriva vidare om vad vi snackade om på seminariet i fredags.
Vi snackade om interaktivitet. TV var inte interagerande från början. På 90'talet kom mer interaktiv TV. Minns ni när en kunde ringa in för att tävla med att spela TVspelet Hugo? En tryckte på telefonens siffror för att hoppa, ducka, ta poäng och vad det nu var. Plötsligen interagerades TVtittarna i ptogrammen.
"i dag så ringer vi inte ens med telefonen längre" sa en i klassen. När jag tänker på det nu i efterhand så kommer jag på tanken att många av TVtittarna i dag vill inte interageras i TVtittandet. I dag får jag en känsla av att folk tittar på TV för att slappna av och sluta tänka. Vissa sätter på TV'n för att bara ha ett bakgrundsljud för att känna sig mindre ensam och tittar inte ens aktivt. Betyder det att vi har passerat toppen av interaktivitet med TV'n?
Vi tog upp begreppet "Nya medier". Finns det nya medium? Eller blir de gamla i samma stund som de kommer ut på marknaden? Är dem nya? För vem är dem nya? Hur länge är dem nya för olika personer eller samhället i stort?
Vi kan jämföra det med mode. Hur länge är ett nytt mode modernt? Dessutom kommer modet tillbaka efter 20- 30 år. I modevärlden har kasettband blivit moderna på nytt, som en ny kärlek till något gammalt där medium och mode går hand i hand.
Det slår mig att mode är ett medium - som förmedlar budskap. Vad vill du säga om dig själv? Hur vill du framställa dig själv? Hur vill du göra reklam om dig själv?
På tala om reklam om sig själv är facebook en yta där du själv väljer hur du vill framställa dig själv. Du står för reklamen. Det handlar inte om hur du Är utan hur du Vill vara.
Om vi ska komma tillbaka till medium kan vi jämföra facebook med TV. I facebook står vi för innehållet själva - det är en stor skillad till TV där vi blir serverade innehållet.
Vad gör det med oss mediakonsumenter? Vad blir det för skillnad i innehållet? Påverkar det oss på något sätt?
Jag lärde mig något nytt under seminariet, det är begreppet "virala spridningssätt" det är när privatpersoner sprider vidare eller "delar" information, musik ect så att tittarantalet expanderar. Exempel att Dela via facebook via en ursprungssida där en läste/hörde/såg det från början. Sedan delar folk vidare din delning - på så vis expanderar tittarsiffrorna.
Något annat jag lärde mig är att "Cyber" är ett möte mellan en människa och maskin och att cyborhern är den som är ständigt uppkopplad.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar