tisdag 4 december 2012

Medieundersökning - kopplat till litteraturen

Nu har vi fått oss en titt på resultatet av enkäten och intervjuerna. Hur kan jag koppla dessa till litteraturen som jag läst?

I Datorspelandets Dynamik - lekar och roller i en digital kultur av jonas linderoth (2007) skriver Louise Peterson och Anna Munter om vad som karatäriserar ett spel som är "typiskt för tjejer" och vad som är "typiskt för killar". De menar att spel som har miljön eller själva processen i fokus är spel som är typiskt för tjejer medan spel som har målet i fokus är typiskt för killar. Ett spel där miljön är i fokus är exempelvis The Sims medan ett spel som har målet som focus är World of Warcraft.

Jag är lite kritisk till detta synsätt då jag menar att miljön i wow har stor betydelse för spelarna, grafiken och utseendet på miljön spelar stor roll för spänningen. På samma sätt menar jag ett det finns olika eftersträvansvärda mål i The Sims där vägen dit inte spelar någon större roll, som att bli populär, ha en hög possition på jobbet, ha många poäng i välmående ect.

Jag tycker det är intressant att intervjupersonerna inte var så fixerade vid att tjejer och killar var på vissa sätt som jag trodde. ip1 menar att killar spelar för att de är omogna, men den var för viss medveten om vilka typ av spel som den menade var "typiska för killar". Ip2 gar ett exempel på ett spel som var typiskt för flickor, spelet med barbie. Detta spel passar in i beskivningen i litteraturen eftersom jag tolkar det som att själva handlingen Att sminka eller Att fixa håret är i fokus och inte hur dockan ser ut när den är klar, så som jag tolkar det. Jag har dock ingen kännedom om vad ett spiderman-spel går ut på.

Jag tänker tillbaka på boken Alone Together. Turkle skiver "Whats true and whats true here" där hon skriver om spel och att det kan vara en annan verklighet i spelet. Ip2 berättade om när den spelade och mötte dens kusin i spelet. De gånger de inre vill vara med i varandras lag kan det bli konflikter, men det går över igen menade ip2. Jag tolkar det som att värkligheterna går ihop och blir en och samma. Andra gånger möter ip2 någon den inte känner mer än i spelet, då kan jag tolka det mer som om världarna går isär. Det med värkligheterna som är en och samma eller två olika är ett intressant samtalsämne som jag kommer skriva mer om i inlägget om dafens semenarium, där kommer jag skriva om avatarer och spel, livespel eller vardag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar