Denna bloggen är en processdagbok. Under torsdagens workshop i wodpress diskuterades det vad en processdagbok är och varför vi ska utföra den i en blogg. Under diskussionen kom vi fram till några olika punkter.
En processdagbok är till för att:
- Lärare ska se studentesns process och därmed kunna ge en formativ bedömning.
- Studenten ska se sin process och kuna se hur en förändras över tid. För att en ska kuna blicka tillbaka när en gör kommande arbeten som exempelvis examensarbetet.
- Kunna se lärprocesser, kreativa processer. Att kunna se att det hänt något.
I en processdagbok ska en inte bara framföra färdiga tankar utan snarare precentera eller slänga ut sig idéer. Att ohämmat visa misstagen, missförstånden, det som inte brukar komma med i en slutprodukt. Bara biten vad misstagen kan leda till är viktig att ta tillvara på.
Skillnaden till ett portfolium är att ett portfolium är utvalda tankar. Där visar en vem en vill vara o inte vem en är så som i en processdagbok där en tar med precis allt. Men frågan är: vill en ta med allt i en blogg?
Varför en blogg?
Vi som ska bli lärare bör befinna oss i den sfär och de forum som ungas liv befinner sig i. Här är ett av många forum där människor formar sig själv, framför allt många unga.Hur är det att befinna sig här och vad gör det med det en publicerar. Förändrar det bredden av vad en vill skriva? Det är en fråga om hur en framställs och hur en framställer sig.
Att skriva en processdagbok offentligt kräder inte bara mod, modet att blotta tankarna, utan även list, förmågan att göra det på rätt sätt.
var går gränsen? det är den rätta frågan.
En processdagbok är till för att:
- Lärare ska se studentesns process och därmed kunna ge en formativ bedömning.
- Studenten ska se sin process och kuna se hur en förändras över tid. För att en ska kuna blicka tillbaka när en gör kommande arbeten som exempelvis examensarbetet.
- Kunna se lärprocesser, kreativa processer. Att kunna se att det hänt något.
I en processdagbok ska en inte bara framföra färdiga tankar utan snarare precentera eller slänga ut sig idéer. Att ohämmat visa misstagen, missförstånden, det som inte brukar komma med i en slutprodukt. Bara biten vad misstagen kan leda till är viktig att ta tillvara på.
Skillnaden till ett portfolium är att ett portfolium är utvalda tankar. Där visar en vem en vill vara o inte vem en är så som i en processdagbok där en tar med precis allt. Men frågan är: vill en ta med allt i en blogg?
Varför en blogg?
Vi som ska bli lärare bör befinna oss i den sfär och de forum som ungas liv befinner sig i. Här är ett av många forum där människor formar sig själv, framför allt många unga.Hur är det att befinna sig här och vad gör det med det en publicerar. Förändrar det bredden av vad en vill skriva? Det är en fråga om hur en framställs och hur en framställer sig.
Att skriva en processdagbok offentligt kräder inte bara mod, modet att blotta tankarna, utan även list, förmågan att göra det på rätt sätt.
var går gränsen? det är den rätta frågan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar