Jag kommer skriva tankar/frågor utifrån lister "the long tail".
Först skrev han om ekonomin. Det är solklart att det är billigare att publicera e-text än boktext i tidningar eller magasin. Det är lika solklart att det är billigare att lägga upp musik på nätet än att bränna den på en skiva. Detta i sin tur påverkar spridnngen - hur stor tillgång har publiceringen? Fler kan tillgå en text på nätet än i ett magasin. Detta påverkar efterfrågan (demand curve) och priset. (detta känns som en repetion av icroekonomi) Frågan som jag ställer mig är individens efterfråga. Om individen törstas mer efter musik när det finns så mycket musik tillgänglig, eller om en blir mätt på de, trött på det. Jag frågar mig om vi inte bliev lite mer lyriska när vår favoritlåt Äntligen spelades på radion så vi skruvade upp volymen eller sprang fram och tryckte på [rec] på badspelaren. Nu finns det tillgängligt hela tiden, vi kan lyssna när vi vill, så vi sitter kanske inte däe med albumets låttexter och känner in vad det egentligen är artisten sjunger. vi gungar mest med eller stänger av mentalt för att vi är så mätta på ljud. Så: Vill vi ha mer eller slutar vi lyssna på djupet?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar