torsdag 29 november 2012

The long tail


Jag kommer skriva tankar/frågor utifrån lister "the long tail".

Först skrev han om ekonomin. Det är solklart att det är billigare att publicera e-text än boktext i tidningar eller magasin. Det är lika solklart att det är billigare att lägga upp musik på nätet än att bränna den på en skiva. Detta i sin tur påverkar spridnngen - hur stor tillgång har publiceringen? Fler kan tillgå en text på nätet än i ett magasin. Detta påverkar efterfrågan (demand curve) och priset. (detta känns som en repetion av icroekonomi) Frågan som jag ställer mig är individens efterfråga. Om individen törstas mer efter musik när det finns så mycket musik tillgänglig, eller om en blir mätt på de, trött på det. Jag frågar mig om vi inte bliev lite mer lyriska när vår favoritlåt Äntligen spelades på radion så vi skruvade upp volymen eller sprang fram och tryckte på [rec] på badspelaren. Nu finns det tillgängligt hela tiden, vi kan lyssna när vi vill, så vi sitter kanske inte däe med albumets låttexter och känner in vad det egentligen är artisten sjunger. vi gungar mest med eller stänger av mentalt för att vi är så mätta på ljud.  Så: Vill vi ha mer eller slutar vi lyssna på djupet?

"Web 2". En "ny" teknologi att göra webb på. Något som är baserat på Wikipedia och ägt av google, om jag förstår det rätt. Och om jag förstår den "nya" teknologin så går den ut på att kartlägga en individs intressen och liv. Vad du söker för musik på youthube bestämmer vad dem sedan kommer rekomentera nästa gång du startar upp youthube. Eller som reklamen på facebook, den är exakt anpassad efter vad du skriver om på facebook. Sedan om de tolkar orden rätt kan ju disskuteras, som att gender woman bestämmer att reklamen ska handla om hårförlägning och shopping. (det vill säga att de missar en hel kundkretts genom att utesluta folk från början) Allt är sammanlänkat. Det är ingen slump att du kan dela dina bilder på galleriet på din samtphone direkt till din Blogger, och att youthube sinns som en app redan redan från början i mobilen. Google äger ju båda de sidorna. Frågan är om denna kartläggning gör att individer känner sig säkrare eller osäkrare på internet. Jag känner mig övervakad på ett obehagligt vis, men hur känner andra? Tycker folk att det är rentav bekvämt?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar